Soloundervisning

Undervisningen henvender sig til musikinteresserede, der har ønske om at få individuel undervisning på et instrument eller i sang.

Har du andre ønsker til valg af instrument, er du velkommen til at skrive det i kommentarfeltet, og vi vil forsøge at efterkomme dem.

Tilmeld dig

Instrumentet er fundamentet for den elementære musikudøvelse i skolen, men er også et glimrende solistisk instrument samt til brug i bl.a. blokfløjteensembler.

Underviser: Roger Torstensson

Tilmeld dig her

Den lidt dybere violin, altviolinen kaldet bratsch eller viola.

Underviser: Thorkil Høgsbro
Instrumentleje: 500 kr. pr. år.

Tilmeld dig her

”Tenorviolinen”, som også hedder Violoncellen, er det næststørste strygeinstrument og karakteristisk med den smukke og fyldige klang.

Vi tilbyder undervisning for elever under 25 år.

Instrumentlej: 500 kr. pr år.

Tilmeld dig her

Denne elektroniske kontrabas eller rettere guitar bestående af de fire dybeste strenge egner sig glimrende til rytmisk sammenspil.

Undervisere: Ulrik Andersen, Thomas Skydsgaard og Kaj Thusgaard

Tilmeld dig her

Guitaren er et af de populæreste instrumenter på musikskolen. Du kan starte med den akustiske spanske guitar, udvikle spillet hen over western guitaren og evt. slutte med elguitaren.

Undervisere: Kaj Thusgaard, Thomas Skydsgaard og Ulrik Andersen.
Instrumentleje: Vi lejer kun undtagelsesvis guitarer ud.

Tilmeld dig her

Da Struer Musikskole ikke har tilknyttet en lærer i skoleåret 2022-23, der kan varetage undervisning i dette instrument, henvises der til Holstebro Musikskole.

Tilmeld dig her

Keyboards i forskellige typer anvendes i høj grad i den moderne musik. I princippet fungerer keyboards ligesom andre tangentinstrumenter, herunder klaver.

Undervisere: Roger Torstensson, Anna Lystbæk og Ole Søndergaard Lind

Tilmeld dig her

Klarinetten er et af de mest anvendte træblæseinstrumenter op gennem musikhistorien. Den kan anvendes indenfor alle musikalske stilarter.

Underviser: Carsten Esbensen

Tilmeld dig her

Klaveret er et af de populæreste instrumenter i musikskolen. I gamle dage betød det noget at komme fra et hjem med klaver, som før TV apparatets indmarch var det sted man samledes om i dagligstuen. Klaverkundskab er stadig fundamentet i den musikaske almendannelse i Danmark.

Undervisere: Ole Søndergaard Lind, Roger Torstensson og Anna Lystbæk.

Tilmeld dig her

Kontrabassen er violinen basinstrument også kaldet ”gulvviolinen”. Den anvendes især i klassisk musik, folkemusik og jazz.

Underviser: Ulrik Andersen
(Vi har to kontrabasser på musikskolen, så du behøver ikke at transportere dit instrument frem og tilbage)

Tilmeld dig her

Marimbaen er et ”xylofoninstrument” og som sådan et af den mest anvendte instrumenter i skolen. Marimbaen kan bruges både solistisk og f.eks. i marimbaorkester.

Underviser: Roger Torstensson.

Tilmeld dig her

Saxofonen er det sidst udviklede af de gængse blæseinstrumenter. Ophavsmanden var belgier og hed Adolphe Sax. Han langerede sit ny opfundne instrument, der skulle være ”blæseinstrumenterne violin” i 1842. Siden har saxofonen gået sin sejrsgang i mange instrumentale stilarter ikke mindst rock og jazz.

Underviser: Carsten Esbensen

Tilmeld dig her

Undervisningen i slagtøj foregår hovedsageligt på trommesæt og kun i mindre omfang og efter elevens ønske på perkussion.

Underviser: Jesper Bo Knudsen

Tilmeld dig her

Undervisningen i solosang centrerer sig om intonation, klang, vejrtrækning, tekstudtale frasering og musikalsk udtryk, som man også populært kalder ”performance”. Undervisningen foregår i forskellige stilarter som klassisk, musical og ”rytmisk”.

Undervisere: Inger Kold og Carsten Esbensen.

Tilmeld dig her

Trombonen har også et andet navn, nemlig trækbasunen. Det er et karakteristisk messingblæseinstrument pga. sit specielle udseende og mulighed for at spille glissando. Det anvendes både solistisk og i orkester bl.a. bigband.

Underviser: Jonathan Henneveld

Tilmeld dig her

Trompeten er messingblæsernes sopraninstrument og i høj grad anvendt som melodibærer både indenfor klassisk- og populærmusik. Tænk blot på navne som danskeren Per Nielsen eller den legendariske amerikaner Louis Armstrong.

Undervisere: Marc Leonard Levin

Tilmeld dig her

Tværfløjten er det mest lyriske af træblæserinstrumenterne. Klangen er ren og fin uden mange ”forstyrrende overtoner”. Instrumentet anvendes solistisk og orkestralt indenfor alle musikalske genrer.

Underviser: Ulrik Andersen

Tilmeld dig her

Violinen opfattes ofte som det ædleste af alle instrumenter. Det rummer store klangmuligheder og udtrykspotentialer og anvendes inden for alle stilarter, men især klassisk- og folkemusik.

Underviser: Thorkil Høgsbro.